Rotgrønnsaker på tur

Nå er det høysesong for norske rotgrønnsaker. Rotgrønnsaker er næringsrike produkter med vitaminer, mineraler, sporstoffer, viktige karbohydrater og naturlig fiber.

Nordmenn elsker å gå på tur og vi drister oss til å si at vi elsker rotgrønnsaker, eller vi burde  ihvertfall det.

Her i Norge produseres rotgrønnsaker over det meste av landet. De har god lagringsevne, de omsettes i alle grøntavdelinger og de er i hovedsak billige.Bruksområdene er mange: Kokte, ovnsbakte, i gryteretter, i wok, i supper, rå eller kokte i salater, i råkost, i moser, gratinerte, i omeletter, rå i staver som snacks med dipp til, i gjærbakst og kaker, som chips og til og med i smoothies.

Rotgrønnsaker er flotte å bruke som mellommat eller som et tillegg i matpakken både for små og store. Gulrøtter, kålrot, reddiker, polkabeter og mange andre røtter kan skjæres i skiver eller staver og tas med i en plastpose eller plastboks. Det er er godt , næringsrikt og kalorifattig. En gulrot eller en kålrotskive kan bidra til å unngå fristelser som sjokolade, boller, m.m. når sulten melder seg.

En enkel grønnsaksuppe bør alle elever kunne lage.Denne  er både enkel og næringsrik, i tillegg til at den kan tilpasses det en liker. Ut på tur? Gjør klar ingrediensene hjemme og kok opp vann på bålet, eller lag suppen hjemme og ta den med på termos.

Vafler og pannekaker er populært blant barn og ungdom både hjemme og på tur. Lær de å lage litt mer næringsrike vafler ved å lage denne grønnsaksrøren som stekes i vaffeljern. Det er også fullt mulig, og veldig godt å ha grønnsaker i pannekakerøren.