Nister som frister

Ni smakfulle nister som metter hele skoledagen.

Hjernen står for nesten 25 prosent av det daglige kaloriforbruket, og en eksamensdag kan dermed bli en real kraftanstrengelse. Lesing, pugging og forberedelser krever også sitt, både av konsentrasjon og selvbeherskelse. Det er lett å bli sugen på noe søtt når timene ved pulten blir mange. 

Det er imidlertid mye å hente på å stå imot de søteste fristelsene, og velge sunt påfyll. Hjernen påvirkes av blodsukkeret, som igjen påvirkes av maten vi inntar. Velg næring som gir langsom blodsukkerstigning – og fall og dermed en jevn strøm av energi. Grove brød- og kornprodukter er gode eksempler på dette. 

 Lag nister som frister sammen med elevene eller la de inspireres her!

 

1. Grov panini

En saftig grov panini med ost, kalkun, pesto og tomat – nam! Smakfull niste som kan nytes både varm og kald. Panini lages av små brød som skjæres på langs slik at du får store, avlange skiver som smøres og legges dobbelt. 

>> mekk grov panini på under 20 minutter.

 

2. Matmuffins

Tenk å åpne matboksen og finne disse lekre muffinsene under lokket! De vil garantert sette fart på smaksløkene, med fetaost, cherrytomat og spinat i deigen.

Matmuffinsene er et godt eksempel på at «kosemat» enkelt kan gjøres sunnere ved å bruke grove og sunne ingredienser. 

>> Bak dine egne matmuffins

 

3. Kyllingsandwich

En frisk og mettende kyllingsandwich med den uslåelige komboen av grillet kylling, avokado og mango. Denne lunsjen blir fort en favoritt! Skal du ha en skikkelig lang lesedag, lag to doble blingser så holder energien og konsentrasjonen hele dagen.

>> se hva du trenger for å lage kyllingsandwich

 

4. Grove scones

Scones er egentlig typisk britisk bakst som vi nordmenn bare har blitt mer og mer glad i. Den har en særegen konsistens, da den bakes med bakepulver i stedet for gjær. Smaken på disse grove sconesene er fantastisk og  tar bare 40 minutter å lage. 

For å bevare den ferske smaken og konsistensen i matpakken kan det være lurt å legge pålegget ved siden av i litt plastfolie og dandere rett før du skal spise.

>> Se hele oppskriften på scones her

 

5. Pan bagnat

Pan Bagnat er fylt bagett, her med tunfisk, tomat, agurk, rødløk og oliven. Fin formiddagsmat som enkelt kan lages dagen i forveien. Også er det nistemat som ikke søler, så grei å pakke inn og ha med seg på skolen eller jobb. 

Bagetten kan fylles med det du liker eller har i kjøleskapet.

>> Slik lager du pan bagnat

 

6. Bær og cottage cheese skive

Altså dette må være en av de letteste og diggeste nistene? Ferske bær og cottage cheese er en herlig kombinasjon på brødskiven, føles nesten som å spise en bløtkake? Det gir ihvertfall en kose-seg-følelse med en søt og kremet smak og litt kos gjør underverker på motivasjonen.

>> hvor mye bær og cottage cheese trengs?

 

7. Grove horn med ost og skinke

Grove horn med ost og skinke er en sikker vinner til lunsj, saftig og fantastisk godt. Siden fyllet er innbakt egner de seg i matboksen. Bruk gjerne sesamfrø på toppen for å gjøre de ekstra fristende!

>> Slik baker du grove horn med ost og skinke

 

8. Rundstykke med omelett

Her er det energi i hver bit! Først et lag kremost og salat, så omelett, deretter litt bacon og til slutt knasende paprika. Kroppen din får solid påfyll av både karbohydrater og proteiner. Den gir maks uttelling når du skal prestere, og er perfekt til lange eksamensdager. 

>> Så enkelt lager du omelett-rundstykke

 

9. Blings med makrellrøre

Et godt lag hjemmelaget makrellrøre av varmrøkt makrell, rømme, majones, fersk gressløk og litt sitron og pepperot på en skive godt rugbrød. Nisten over alle nister både når det kommer til smak og ernæringsverdi. Skal du virkelig ta vare på kropp og hjerne skal du spise denne blingsen.

>> fremgangsmåten for hjemmelaget makrellrøre.