Bestill brosjyren «Litt sulten?»

Hos Melk.no finnes det verktøy og materiell som kan brukes i mat og helse-undevisningen, både på 6. og 9. trinn!

I brosjyren «Litt sulten?» får du og elevene tips og råd til mat som ungdom kan lage selv. Brosjyren egner seg for både 6. og 9. trinn, og inneholder oppskrifter på både mat og drikke. Alt fra middager, pålegg, scones og smoothie – for å nevne noe. Bestill brosjyren her.

Ved å inkludere melk og meieriprodukter som yoghurt og ost i dagens måltider er det enkelt å nå anbefalingen om tre porsjoner hver dag. Helsedirektoratet kom i november 2017 med en konkretisering av kostrådet om melk og meieriprodukter: Med et daglig inntak av magre meieriprodukter menes tre porsjoner. Kostrådet lyder som følger: «La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.» I forklaringen om hvordan man følger rådet konkretiseres inntaket: «Med et daglig inntak av magre meieriprodukter menes tre porsjoner. For å dekke jodinntaket bør minst to av disse være melk, syrnet melk eller yoghurt.»

Andre verktøy hos Melk.no er ulike type kalkulatorer for å få en vurdering av eget kosthold.

  • Jodkalkulatoren: Ved å svare på 10 enkle spørsmål kan elevene finne ut om de får har for lite, nok eller for mye jod i kostholdet sitt. Melk og meieriprodukter er den viktigste kilden til jod i det norske kostholdet, sammen med hvit fisk. For barn og unge som har lite melk, meieriprodukter og fisk i kostholdet er det viktig å finne andre kilder til jod – eller ta tilskudd. Her finner du eksempler på pålegg og middager som rike på jod.
  • Kalsiumkalkulatoren: Ved å bruke denne kan man få svar på om man får i seg nok kalsium via kostholdet. For å få et sterkt skjelett er det viktig at barn og unge «legger bein i banken». Å få nok kalsium og vitamin D er helt sentralt når bein skal bygges. Særlig viktige perioder er 11-12 års alderen for jentene og 13-14 års alderen for gutter, dvs i vekstspurten. Melk og meieriprodukter er en god kilde til kalsium, og velger man lettmelk 0,5%/0,7% (ekstra lettmelk) er den tilsatt vitamin D. Her kan du lese mer om hvorfor kalsium er viktig.
  • Korte filmer (ca 3 minutter) om alt fra "Næringsstoffene i melk" til "Matmerking" finner du her.

Med meieriprodukter og fisk i det daglige kostholdet bidrar det til jod, kalsium og vitamin D som er viktige næringsstoffer for barn og unges vekst og utvikling.