Gjør favorittmaten sunnere

Med noen små endringer blir kostholdet litt sunnere, uten å måtte fjerne favorittmat som taco, pizza og pasta fra menyen.

Når vi ønsker å gi tips om nye, smarte kostholdsvaner, betyr ikke det at vi skal fjerne favorittmaten fra menyen. Men vi har noen tips som kan gjøre den litt sunnere.

Taco

Bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig, bruk strimler av kylling. Kjøttdeig inneholder for mye fett. Supplér gjerne karbonadedeigen med brune bønner. De er sunne og vil gi en god metthetsfølelse.

 Mange kjøper ferdige bokser med guacamole. De inneholder lite avocado. Lær elevene å lage den selv, det er veldig enkelt og godt. Se her for oppskrift på guacamole.

 

Til taco kan det fråtses i grønnsaker. Prøv med salat, tomat, løk, mais, agurk, paprika og bønner. Lag din egen tomatsalsa av tomater, rødløk, chili, koriander, lime, olivenolje, salt og pepper.

Pizza

En ferdig kjøpepizza kan inneholde mye fett og være ganske så næringsfattig. Men ferdigpizzaen kommer nok mest sannsynlig aldri til å forsvinne fra de norske hjem. Et råd kan være å spise mindre porsjoner av ferdigpizzaen og heller lage en god salat ved siden av. Og selv en ferdigpizza blir mye sunnere hvis du legger på ekstra grønnsaker på toppen. Det er mange grønnsaker som passer på pizza: sjampinjong, løk, tomater, paprika, squash og aubergine i skiver.

Det beste er selvfølgelig å lage pizza selv. Her er oppskrift på en deilig grønnsakpizza.

Pasta

Pasta med kjøttsaus er manges favoritt. Erstatter du kjøttdeigen med karbonadedeig får du en variant med mindre fett. Og sausen blir ekstra saftig og god med revne gulrøtter. Bruk gjerne 1 gulrot pr. 100 gram karbonadedeig. I den opprinnelige pasta bolognese er det, i tillegg til gulrot, også små terninger av stangselleri.

Aubergine, squash, løk og friske tomater passer også utmerket i en pastasaus.

Fiskepinner

I fiskepinnene i frysedisken er det lite fisk. Gode fiskepinner lager du enkelt og raskt selv. Bruk filet av torsk eller laks. Skjær fisken i passe stykker. Visp et par egg med en gaffel. Dypp fiskestykkene i egg og rull dem deretter i hvetemel. Du kan også bruke brødsmuler. Stek i olje, og la de ligge litt på et stykke kjøkkenpapir for å tørke av noe av oljen. Server en frisk gulrotsalat til.

Artikkelen ble først publisert på frukt.no